Informatie voor ouders

Informatie voor ouders

We begrijpen dat het voor ouders spannend is als hun kind voor het eerst alleen reist en naar Afrika vertrekt. Vooral als uw kind pas 16, 17 of 18 jaar oud is of voor het eerst zo ver weg gaat op reis.

We begrijpen ook dat u als ouder vele vragen heeft. Bij informatie voor ouders proberen we de meest gestelde vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. U bent als ouder natuurlijk altijd van harte welkom om contact met ons op te nemen. Ook komen we graag bij u thuis om kennis te maken en alles goed uit te leggen aan u en aan uw kind.

Wordt mijn kind opgehaald op de luchthaven?

Ja. Bij al onze projecten hebben we een coordinator die uw kind ophaalt van het vliegveld en direct naar het vrijwilligershuis brengt. Na afloop van het project zal uw kind ook weer worden teruggebracht naar de luchthaven.

Wat als mijn kind ziek wordt?

Hoewel dit gelukkig niet regelmatig voorkomt, kan het zijn dat een vrijwilligers soms ziek wordt. De vrijwilligerscoördinator bij het project zal ervoor zorgen dat uw kind onmiddellijk medische hulp ontvangt.

Zorg ervoor dat uw kind altijd het pasje van de ziektekostenverzekering bij zich heeft. In het geval van een ernstige ziekte of een ongeval, zal contact worden opgenomen met u en uw verzekering. We vragen aan alle vrijwilligers een verzekering af te sluiten die repatriëringskosten omvat. We zullen in geval van ziekte of een ongeval voortdurend contact met u als ouder houden, om u op de hoogte van de situatie te stellen.

Wat als mijn kind heimee heeft?

Veel van onze jonge vrijwilligers zijn voor de eerste keer ver weg van huis. Het is niet ongebruikelijk voor vrijwilligers om heimwee te hebben. Wij doen er alles aan om hen te helpen te integreren met de andere vrijwilligers en hen te helpen over deze heimwee heen te stappen. Door middel van een vriendelijke en geruststellende benadering hebben we de ervaring dat heimwee na een aantal dagen verdwijnt.

Hoe weet ik waar mijn kind verblijft?

Elke vrijwilliger ontvangt vooraf een uitgebreid ‘pre-departure’ document met de details over hun bestemming en project. Hierin staan het adres en de telefoonnummers van contactpersonen bij het project vermeld. Zorg dat u deze nummer ergens noteert. In geval van nood kan er altijd contact met TravelUnique worden opgenomen (ook in de avonduren of in het weekend) om de telefoonnummers van de accommodatie te achterhalen.

Hoe kan ik in contact blijven met mijn kind?

Communicatie met Afrika, het kan soms traag en moeilijk zijn. Bij de meeste vrijwilligersaccommodaties is een telefoon aanwezig. Op de meeste van onze projecten zijn er ook internet verbindingen beschikbaar. Als dat niet het geval is, is er vaak een internetcafé in de buurt. Bij natuurbehoud projecten is er vaak een satelliet telefoon aanwezig. Soms kan het langer duren om in contact te komen.

Wij moedigen vrijwilligers aan regelmatig naar huis te bellen en hun familie te laten weten dat ze veilig aangekomen zijn. Regelmatig telefoon of email contact om u te vertellen over de werkzaamheden  en ervaring met vrijwilligerswerk in Afrika wordt ook gestimuleerd. Vrijwilligers kunnen ook een lokale SIM-kaart voor hun mobiele telefoon kopen op de meeste bestemmingen, om zo minder kosten kwijt te zijn om contact met het thuisfront te onderhouden.

Is mijn kind veilig?

Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat vrijwilligers veilig zijn tijdens hun project deelname. Er is altijd een projectcoördinator ter plaatse. Deze coördinator is voor de vrijwilliger 24/7 beschibaar.

Zijn er verborgen kosten?

Alle kosten die wel of niet inbegrepen zijn bij de prijs worden vermeld in de project omschrijving. Bij TravelUnique betaal je geen boekings- of administratie kosten. Ook betaal je geen toeslag in het hoogseizoen. Er zijn dus geen verborgen kosten.

Hoe weet ik of ik TravelUnique kan vertrouwen?

U kunt via Google ons natrekken. Onze referenties en ex-vrijwilliger spreken voor zich en we zijn er trots op dat zovele ex-vrijwilligers positief over ons spreken. Natuurlijk is het altijd mogelijk contact op te nemen met een ex-vrijwilliger(ster) om de ervaringen uit eerste hand te horen.

Zijn de landen waar de TravelUnique projecten zich bevinden veilig?

Afrika is een dynamisch continent. Soms kunnen situaties ontstaan binnen een land dat aanleiding kan geven tot bezorgdheid. Bij TravelUnique nemen we de veiligheid van onze vrijwilligers zeer serieus. Het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt nauwlettend opgevolgd.

Klik hier voor de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor reisadviezen (dit geldt voor Nederland).

Klik hier voor de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in België.

Mocht een onvoorziene situatie zich voordoet waarin een vrijwilliger direct dient te vertrekken uit dat land of uit een regio, dan zullen we direct actie ondernemen.

Welke ondersteuning biedt TravelUnique aan mijn kind?

Bij het reizen met ons in in Afrika, bieden wij:

  • Uitgebreide ondersteuning voor het vertrek
  • 24 uur per dag ondersteuning ter plaatse door goed opgeleid personeel
  • Een uitgebreid introductieprogramma en veiligheidsbriefing bij aankomst bij het project
  • Ondersteuning als medische hulp is vereist

Slapen meisjes en jongens gescheiden?

Ja. Een vrijwilliger accommodatie is een vrijstaande woning of in sommige gevallen, een backpackers lodge. Vrijwilligers delen meestal een kamers met 2-6 personen (stapelbedden). Er zijn aparte kamers voor mannen en vrouwen. Bij het project wordt verbleven met internationale vrijwilligers. De voertaal is Engels.

Wat kan mijn kind doen tijdens het weekend?

Weekends zijn een geweldige kans om de omgeving te verkennen of om te ontspannen. Ter plaatse regelen onze projectpartners uitstapjes en excursies die worden geboekt bij gerenommeerde touroperators. Uw kind kan aan deze excursies deelnemen, echter de kosten zijn niet bij de prijs inbegrepen. Vaak gaan de vrijwilligers in en groepje de omgeving verkennen. Uw kind verblijft (en eet) tijdens de weekenden gewoon in het vrijwilligershuis. Bij de projecten is het niet toegestaan elders te overnachten. Ook is het niet toegestaan mensen van buitenaf uit te nodigen in het vrijwilligershuis. Dit in verband met de veiligheid.

Wat zal mijn kind eten bij het project?

Bij de de projecten ontvangen de vrijwilliger 2 of 3 maaltijden per dag, dit staat vermeld in de projectomschrijving. Vaak is dit in de ochtenduren brood, muesli, yoghurt en thee/koffie. De lunch bestaat uit een broodje met beleg en groenten. Het avondeten in vele Afrikaanse landen bestaant uit vlees, een salade en aardappelen of rijst. Ook zal er wel eens een typisch lokaal gerecht worden geserveerd. Bij de meeste projecten is het mogelijk in de plaatselijke supermarkt iets te kopen, mocht je een gerecht niet lusten. Geef vooraf dieetwensen of allergieën aan ons door zodat hier rekening mee gehouden kan worden.

U kunt altijd contact als ouder met ons opnemen mocht u meer informatie wensen!

#TravelUnique   #vrijwilligerswerk   #Afrika
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media.